Fiskedagbok

2015

2018/19  Treningsturer og avkoblingsturer

November 2018

Storvatnet  93 fisker  2820 gram( tafs og myska)

Storvatnet  123 fisker 3880 gram ( tafs)

Desember 2018

9/12  Totenåsen        103 fisker  7830 gram (tafs)

23/12 Vestre Toten   100 fisker 4850 gram (tafs og pimpel)

30/12 Vestre Toten   83 fisker 4730 gram ( tafs)

2014/15

14/2-15  Tre vann på åsen i finværet.

Ingen konkurranse å dra på i dag så tok en tur på åsen for å teste bettet der ute på Totenåsen.. Det kan man si ble bedrøvelige greier. Startet på Brennsætersjøen. Brukte ski for å komme meg til plassen der jeg skulle fiske. Hadde med meg fiskeskoa i dunken. Skiftet om på beina,  og var klar for å fiske. Ikke et napp i de åtte første hulla. Så ble det litt bedre bortover på ei linje der, men bare 1-3 i noen hull og flere bomhull innimellom her også. De få som var der sto på 3-4 m, men det var ekstremt tregt. Prøvde både dypere og grunnere, men det ble ganske tidlig konstantert at fisken sto på en bestemt dybde.  Hadde etterhert noen hull med litt fisk, men var tregt. I tillegg var fisken veldig forsiktig og man måtte sitte litt i hullene for å lokke de. Løfte og lirke og lure. Ikke noe drag....
 Fisket her i 2,5 time og lurte opp 36 abborer som veide 2360 g. Ble lei etter over 30 hull her så  dro videre til Skjeppsjøen  til en plass som kan levere greit. Ikke i dag. Kun 6 abborer her. Vekt 560 g. Orket ikke å prøve mer  på dette vannet , og hadde egentlig tenkt meg hjem.
Været var imidlertid helt topp med sol og 0 grader så  bestemte meg for å  dra utover igjen  til Garsjøen.
Traff på Per Erik og Eirik T fra Eidsvoll her. Snakket litt med dem og de kunne fortelle om trått fiske her også. Var tydeligvis ikke dagen på Totenåsen. Fikk nå prøve litt og gjorde 15-20 hull over et ganske stort område. Var helt opp i andre enden fra der vi går ut,  samt på forskjellige plasser jeg har fått fisk før. Endte opp med 2 abborer her😠 ( 30 grammere) på litt over en times fiske. Supertregt....Stedvis litt tungt å gå også , spesielt ute på midten der. Var vel 20 cm snø med litt sørpe under. Har vannet nesten helt opp andre steder  på vannet, så der er det bedre å gå. Isen virker ikke spesielt hard og heller ikke så tykk som man skulle tro. Har ikke fryst skikkelig sammen så den består av flere lag med sørpe og snøis.   Gikk inn igjen sammen med kara fra Eidsvoll og tok en prat med dem om dagens fiske.
I morgen er det vel Lyseren som står for tur så får man håpe på bedre fiske der.

17/1-15    Liten tur på åsen.

Veldig greit egentlig at det var ei helg uten noe konkurranse som jeg skulle på. Var jo stevne på Kolbrekkvannet, men der hadde jeg bestemt meg for å stå over denne gangen. Sov lenge og tok en god frokost hjemme for en gangs skyld.  Mari (10 år)  og jeg hadde planlagt en liten tur i dag. Mest for at hun skal få trent litt med varpinga og å sette på maggot.  og ikke minst ta av fisken selv.  Hun vil være med på et par konkurranser på vårparten ,og da er det greit å ha øvd litt på forhånd. Må selvsagt hjelpe henne en del men det er bare moro når jeg ser gleden hun har av å fiske og å være ute i naturen. Dro hjemmefra litt før kl 11.00 og ut til Totenåsen. Startet å fiske ca kl 11:30. Fisk i første hullet på begge. Viste Mari litt om avkroking og avliving av fisk. Hun klarte det etterhvert veldig bra på egenhånd. Litt kroker som festet seg her og der og litt småplunder blir det jo, men gikk stort sett veldig bra.

Var ikke mange fisker pr hull i dag. Som regel 2-3 stk og noen bomhull innimellom. Lot Mari holde på for det meste selv og hun spurte om hjelp når det var noe. Hun brukte en Saukko + akkurat som far sin. Vi fisket litt med larver i starten ( Hadde bare ca 20 stk som lå igjen i agnboksen siden forrige helg.) Dårlige var de også så ble mest bruk av rød maggot etterhvert.  Lettere for Mari å sette på det også.  Prøvde litt ulike dybder og fisken sto på 2-3 m. Jeg brukte tiden mest til å instruere henne og borre hull samt teste forskjellige stikker med ulik type indikator. Fisket jo selvsagt også en del.  Brukte selv en Saukko 100 med 16 krok. Artig å teste en såpass stor lokkemeitepilk også for en gangs skyld. Vet mange liker den, men selv ble jeg ikke helt overbevist. Må teste mer etterhvert. Vi fisket i ca to timer. Helt vindstille og -2-3 grader. Mye snø på åsen så litt tungt å gå for små bein.  Vi dro hjemmover ca kl 14:00 etter å pakket utstyret i bilen og veid og telt fisken vår. Mari fikk 18 abborer som veide 670 g. Jeg endte på 41 stk som veide 1190 g. Fin tur hadde vi, og vi kommer garantert til å ta flere slike små treningsturer sammen.🙂

31.12-14  Nyttårsfiske

Var så mildt og fint vær i dag at jeg måtte ut en tur. Dro bare opp til Kauserud i dag også Fisket fra 11:00-13:30 Vekslet på med pimpel og tafsen. Brukte Saukko 75 mm (kobber )og Kaj pimpel(sølv)  på pimpelstikka. Fikk absolutt mest på tafs. Fisket bare i vika der vi bruker å gå ut i dag også. Var veldig mye fisket der fra før.Har sjelden sett så mye hull på Kauserud før . Fisket litt i noen av de gamle hullene og fikk noen i de ,men nye hull var mye bedre. Fikk vel fisk i 80 % av høla i dag. Men ikke no særlig mer enn 1-5 stk. Mitt første hull for dagen var best med 12 fisker . Fikk 107 fisker i dag som veide 4190  g . Var en del smått. Ellers var fisken fæl til å stjele myggen i dag noe som var litt frustrerende til tider. Ellers en flott dag på isen med brukbart bett.  Da er det bare å se framover mot et nytt fiskeår. Ønsker alle et godt nyttår.😀

14/12-14    Sesongens  første tur

Nær sagt som vanlig gikk den til et vann ca 10 min unna der jeg bor. Og i år var det Kauserudtjernet som ble destinasjon  Var jo litt spent på isen men så at det var borret rett ved der man som regel går ut så da var jeg ikke førstemann på Kauserud i år

Borret allikevel et hull 5 m fra land og isen var 10 cm Ingen fare altså . Startet i et hull som var borret fra før og dro raskt 4 aborrer Den ene var opp mot 200 g . Nytt hull og 2 stk . Så litt bomull før jeg fant litt fisk litt dypere Brukte bare tafs i dag med maggot og gummimygg . Hadde ikke fått kjøpt larver enda. Kom en fyr til ned på isen og pratet. Hyggelig og ivrig kar. Regner med at han allerede er bitt av isfiskebasillen . Hadde kjøpt utstyr hos Thomas fortalte han Og det var han som hadde vært der 5 dager tidligere. Han kunne fortelle om bra fiske da , og at det hadde vært et godt fiske også på Helsethtjernet samt et vann til i nærheten. Kort fortalt var jeg der oppe akkurat i to timer. 1230-1430. Endte opp med 63 aborrer og en mort.  Fisket ikke på de antatt beste plassene heller .Bare rett ved der jeg gikk ut. Dro ned vekta til 2690 g . Ikke no så voldsomt men fikk da tatt en liten tur før sesongen drar i gang den 21 des

4/4  TESTFISKING

Thomas har tatt initiativ til to kuler her på Toten i det siste. Tanken bak denne turen var å teste ut et  vann på Totenåsen   for om mulig kunne arrangere ei kule her senere i år. Dro etter jobb på fredag for å teste. Flott var og 60 -70 cm is uten noe snø eller sørpe. Altså alt skulle ligge til rette for en ok tur.

Vannet er forholdsvis stort  ( 3 km lang og 1 km bredt på det bredeste) så her hadde det vært mye å gå over for 30-40 mann.

Har aldri fisket her før og vet heller ikke om mange som har prøvd vannet på vinterstid. Finnes både gjedde, sik, ørret og abbor her.  Abboren var uansett  ikke mye bitevillig denne dagen. Kort fortalt var jeg over et forholdsvis stort område i løpet av de tre timene jeg var der. ( 14:30- 17:30) Gjorde mellom 35-40 hull og fikk en abbor ( 60 g) . Konklusjonen ble at dette vannet leverer for dårlig til at det er verdt å arrangere ei kule her. Før det er aktuelt må vannet testes mer. Litt for lite parkering var det vel også. En plass med 5-6 biler og resten måtte ha stått i veien.

3/4  ETTERMIDDAGSFISKE

Tok en tur på åsen etter jobb i dag på et brukbart abborvann på Totenåsen. Fisket fra 15:00- 18:00. Endte opp med 3,6 kg fordelt på 52 abborer. Ikke noe spesielt bra fart i fisken. Beste hullet ga fem fisker.  Det var også dagens første hull så var en bra start om ikke annet.  Var rundt hele vannet og fant ikke mye fisk noe steder. Kun slengere og på plassen det normalt er best var den som leverte dårligst i dag.

26/3   TRE ÅSVANN PÅ 3,5 TIME

Dro på en tur etter jobb i dag. Kom fram til det første vann ca kl 14.00. Kun 5 min gange ned til vannet. Kort fortalt ble det skikkelig bomtur. Hadde egentlig tenkt å fiske her i 3 timer, men før det første var det helt vanvittig tjukk is. Mora Nova helt på topp og enda var det så vidt jeg kom igjennom isen. Vært mye snø her ute i vinter, og nå har alt fryst helt i sammen så det er over en meter med snøis.
 Isen er tjukk, men når det først begynner å tære på den vil den gå fort i oppløsning . Sålen med stålis er ikke tykk. Borret 12-15 hull her og ga opp å leite fisk. Dro videre til et nærmest "bankers-vann"
Gikk i ei skiløype ned til vannet. Var 15 min å gå hit fra parkeringa. Her var jo isen like tjukk ,og heller ikke her var det noe fisk å finne. Fryktelig tungt å borre så ble litt lei.
Gjorde  bare 10 hull her på ulik dybde. Gikk opp til bilen igjen. Kan legge til at jeg ikke var i det området det normalt er best på dette vannet.   Fisk skulle jeg ha så dro til et tredje vann ca kl 16.30. Her har jeg fisket før og veit hvor det  normalt står  fisk.
Fikk fisk i første hullet her . Ja faktisk fire stk. Neste hull ga to og tok noen bortover ei linje her. Var fisket her før og det var også to andre som satt i nærheten i dag.  Etter en time her var jeg opp i 25 fisker som veide 2100g. Snitt på 84 g.  Noen fine fisker opp mot 150 g og noen små. Alle tatt på lokkemeite.  Ga meg kl 1730 etter altså ha fisket på tre vann på 3,5 time.

22/3   TUR MED VARIERT FISKE.

Ingen konkurranse i dag, men må jo passe på å fiske før isen sier takk for seg. Mange vann å fiske enda, men plutselig er isen borte fra land og det blir da vanskelig å ta seg ut på. Kenneth kom å hentet meg kl 0830. Var opp på vannet kl 09.00. Litt landløst der vi går ut, men fant en odde hvor det var is helt inn til land. Helt blank is så brodder var et must. Startet fisket presis kl 09.30 etter 20 min rolig gange ut til plassen vi skulle starte. Fikk to i andre hullet. Fire i hullet bortenfor der og så fem i neste. Forsatte på linja, men det ble ikke noe mer her. Borret et hull litt grunnere og fikk noen her. Hullet ved siden av ga også noen fisker. Det ble ganske fort klart at fisket i dag var preget av noen hull med 2-5 fisker i med en del bomhull innimellom. Etter ca 45 min var jeg opp i 19 fisker. Pen abbor på rundt 80 g. Kenneth var allerede på vei bortover langs land så dro etter etterhvert. Må jo ha det litt sosialt også.  Han kunne rapportere om 7 fisker tror jeg det var. Vi fisket oss bortover mot land med kun noen strøfisker. Jeg fikk 5 i et hull ganske langt fra land. Prøvde litt her men ingenting rundt.  Kom til ei vik hvor det satt et par andre fiskere helt i ytterkant av vika. Gikk innenfor de og borret innover i vika. Her var det noe bedre fiske en vi hadde i starten. Traff på noen hull med alt fra 2-10 fisker men det var litt langt mellom hullene det sto fisk. Borret opp det meste av vika og det døde ut her også. Fortsatte enda lenger bortover og traff på et hull med bra fart. Fikk først 5 på tafs. De støtet i pilken så slapp ned pimpel. Fikk 8 kjappe på det. Kaj-pirk med en Fransico ( gul/grønn med rødt garn) 14 krok fra Vimpirken. Slapp ned myska men ingen flere. Prøvde tafs igjen, men det var dødt i hullet nå.  Prøvde to hull rundt men ikke et napp hverken på tafs eller pimpel.    Fortsatte da  videre med pimpel og tok noen få i noen hull bortover der. Kom til ei ny lita vik som så fin ut. Borret en del her uten et napp. Prøvde tafs igjen på slutten her, men det sto  lite fisk  her virket det som. Klokka begynte å nærme seg halv to så vi bestemte oss for å fiske til 14.15.  Borret oss hjemover etterhvert. Uten det helt store. Kom til området hvor det gikk ut en liten bekk. Fikk to i et hull her. Prøvde to hull rundt men ikke noe mer. Kom innen for der jeg hadde fått 5 i et hull tidligere på dagen. Her sto det nok noe fisk. Fikk 4 i et hull her og to i hullet bortenfor.  Ikke noe mer rundt her heller  Klokka var da 14.15 og det var tid for å veie og en oppsummering. Jeg endte på 78 fisker som veide 6420 g. De aller fleste tatt på tafs ( Saukko ) med grønn/rød  14 krok.  Kenneth hadde over godt over 9 kg. Så han var overlegen i dag. Begynner å bli  vant til  at han"gruser" meg på disse turene vi har, men det er bare moro. Fine turer er det uansett.  En par  ting til slutt. Jeg prøvde mange gamle hull i dag som jeg hadde fått fisk i før. Hadde faktisk ikke et napp i gamle hull idag. Hadde vært slik for Kenneth også. Så det var definitivt ikke dagen for "gammelhullsfiske". Fisket var også noe variert og halvtregt , på den måten at fikk man fisk i et hull, var det nærmest regelen at det ikke var noe rundt.  Der det var fisk kunne man oppleve at de beit på nedslippet men  vi  opplevde at de også måtte lokkes inn.  Noen ganger beit de ikke før etter 3-4 min. Da kunne man få 1-4 stk i noen hull.  Vi måtte virkelig borre og jobbe for fisken i dag. Med tjukk is som det var  så ble det en svett dag på isen.  I tillegg ble  først hullet dødt var det helt umulig å få de i gang igjen.   Prøvde også myska uten hell ,når det døde ut på tafsen. Været var flott og vi satt noe i le for vinden.  Da vi gikk hjem merket vi vinden godt ut på der. Greit at vi ikke fisket midtfjords. Takk for turen. Regner med det blir en ny tur neste lørdag og så Mesna på søndag. Flott at Raufjøringen ordner stevne der oppe. Har fisket der en del på sommeren, men tipper abboren står andre steder nå. Moro blir det nok uansett med isfiske der oppe. Det har jeg aldri prøvd før selv om tanken om at jeg skulle ha vært der har slått meg flere ganger da jeg veit det er mye abbor der.

27 /2 og 28 /2-14   10 KG PÅ TO DAGER.

Har hatt fri denne uka og vi dro ned fra hytta i Aurdal på onsdag formiddag grunnet dårlig vær og skiføre. Fisket litt på ettermiddagen da også som dere kan lese under.  Fisking er det imidlertid aldri for dårlig vær til så når man endelig har litt fri vil jeg ta noen turer. Dro på torsdag  opp til Eriksrudtjernet. Har tenkt på at egentlig er jeg heldig som bor bare 10-15 min kjøring unna i allefall tre brukbare abborvann.  Hadde planlagt en fire-timers i dag og det ble det.  Fikk fisk i første hullet rett utenfor der jeg gikk ut. Faktisk 15 stk. Så dødt. Borret mer her selvsagt og fikk litt i noen hull.  Så fikk jeg et bra hull med 20+ fisker og et til like etterpå omtrent med like mange  Prøvde ei linje bortover her og var litt i alle hulla. Prøvde man dypere eller grunnere var det mindre å få i hullene og noen ganger ikke noe. Prøvde pimpel og fikk noen på det men tafs fungerte klart best. Gikk mot andre sida og fikk litt her også, men det tok aldri helt av i noen hull i dag.  Var de to som ga ca 20 stk som var klart best Allikevel jevnt bra fiske hele tiden med en dødperiode på ca 30 min  hvor jeg  hadde en del bomhull.  Endte opp med 146 stk i dag som veide 6460 g  Snitt på 44,24 g

28/2-14  Sov lenge i dag og dro ikke ut før kl 10.00. Var  ute på isen oppe på Kauserudtjernet akkurat kl 11.00.  Gikk da 10 min utover i vannet og startet fisket kl 11.10.  Dagens agenda var tafstrening . Hadde ikke verdens beste larver da jeg ikke har tatt så godt vare på de etter FM. Har bare fått skiftet vann på de en gang siden søndag. Fikk nå  7 i første hullet. Så 9 i neste og så 10  i det neste deretter. Bra start 🙂 Så litt mer dødt med 2-3 i noen hull samt noen tomme  før jeg traff et par hull som ga 10-  15 stk hver. Fikk litt til i noen hull rundt  men ingen flere  10 + hull.

Ga meg med å fiske  kl 1330 og hadde da fisket i 2 timer og 20 min.  Telleren stoppet på 93  fisker  ( 91 abbor og 2 mort)  Posen veide 4260 g og det gir et snitt på 45,80 g.  Ok snitt i dag. I morgen går nok muligens turen til Soneren i Sigdal. Så får vi se hva det blir ut av det.

26/2 -14  LITEN TUR TIL GRØNNSJØEN.

Grønnsjøen er det lenge siden jeg har besøkt. Faktisk ikke siden forrige konkurranse som begynner å bli en stund siden nå. Var vel i 2011 om jeg ikke husker feil . Nå er det brøytet vei helt fram og ettersom jeg allikevel var på åsen på besøk hos bekjente tok jeg en liten tur oppom på vei hjem. Hadde jo isborr i bilen og dunken var også med  Hadde ikke mygg. Den lå hjemme, men hadde ei pimpelstikke. Måtte bruke ski for å komme meg ut på vannet. Kom meg ut på vannet ca kl 1430  Fryktelig mye snø på åsen i år. På isen var det flotte forhold da det har vannet helt opp men isen var vanvittig tykk. Måtte skru opp moraborret helt på topp  og enda da var det bare så vidt jeg kom igjennom. Ja ja bedre med tykk is enn ingen is som vi  sliter med om dagen.  Prøvde to hull rett der jeg gikk ut. Ingen ting her. Tre hull  til venstre for  sundet. Her var det en abbor som tok pimpelen i et av hullene. Tåka var helt tett og jeg har sjelden opplevd den tettere på åsen. Var så vidt du kunne skimte trærne rundt vannet og det er jo ikke lange avstander å snakke om her ute. Var faktisk så tett at jeg var litt i tvil om akkurat hvor jeg var etter at jeg hadde passert sundet. Borret noen hull nordøst for sundet og fikk lurt opp 5 abborer til.  Orket ikke å drive å borre så mye for å leite fisk  og hadde  i tillegg noe å gjøre hjemme så var i bilen igjen kl 15.50 Veide fisken til 410 g så det var bra snitt på fisken.  Artig å ha vært på Grønnsjøen igjen og neste gang skal nok tafsen prøves. 😉

1/1-14  ÅRETS FØRSTE ISFISKETUR.

Startet det nye året med å ta en fisketur i dag Hadde egentlig tenkt meg  på Laupen, men sov lenge  etter en sein kveld i går. Dro i stedet på Kauserudtjernet i dag også.  Kort vei og  greit fiske om dagen. Var tung og daff i kroppen så tok det svært rolig.  Fisket i 2,5 time i dag. Fra kl 11.30-14.00. Grått vær og varmegrader.  I dag var det ikke noe fres på pimpel. Måtte ned i med tafsen for å få den første. Mulig det var tilfeldig, men prøvde jo tross alt 5 hull med pimpel, og fikk fisk i alle de fem hullene  etterpå på tafs. Beste hullet ga 10 fisker, mens det lå for det meste på 2-4 stk pr hull. Hadde vel fire hull uten fisk i dag.  Fikk tilsammen 74 abborer som veide 3480 g så var litt bedre snitt enn på forrige tur. Det skyldes at jeg hadde tre som var opp mot 100 g.

22/12-13

Sov lenge i dag så en plan for en litt lengre tur ble skrinlagt. Blåste en del da jeg sto opp, men kan være fint å fiske å trene litt i vind også.  Godt å komme seg ut en tur. Pakket utstyret i den nye pilkedunken min og dro den korte veien opp til  Kauserudtjernet    Startet å fiske presis kl 12.00.  Brukte pimpel for det meste i dag. Hadde ingen spesielt gode hull. Det beste ga vel ca 8 stk. Prøvde tafs  i noen hull, men ble ikke helt klok på hva som var best for dagen. For det meste var det 2-3 stk pr hull.  Noen hull uten fisk. Var de der så  beit de på pimpel  forholdvis kjapt.  Prøvde noen hull med lokkemeite først også, men fikk ikke flere i hulla av den grunn.  Mormyska prøvde jeg ikke.  Avsluttet kl 14.30  og fikk tilsammen  78 abborer som veide 3320 g. Mye smått så dårlig snitt i dag. Fin førjulstur på isen var det uansett.  🙂

13/4-13  Isfiskekule nr 2  Kauserudtjernet.

Fisketid fra kl 10.00- 14.00.  Lett snøvær det meste av dagen.
Fire stilte til start i dag også. Odd Henning, Kristin, Kenneth  og meg. Begynte langs med land ganske langt øst i tjernet. Fikk fisk i første hullet. Ble vel litt i underkant av 20 stk her. Nytt hull ga noen færre men ok bett. Borret lenger vestover på stort sett samme linje,  og fikk en del, men ingen hull som det første. Var alt fra 2- 7 stk pr hull og noen bomhull. Holdt meg stort sett på dybde fra 4-5 m hele dagen. Prøvde grunnere, men det ga lite utbytte. Var nok ikke det beste området jeg dreiv i for dagen heller tror jeg  . Var  også fisket her før i uka så det ut til . Fikk jo brukbart, men skulle nok borret meg mer østover mot der de andre satt, og dro fisk ganske jevnt. Vil jo aller helst finne fisken selv, så holdt meg på god avstand i dag i allefall.   Sett i ettertid  virker det  som  om jeg  hadde borret meg mer vekk fra fisken når jeg borret vestover  i løpet av dagen,  For når jeg halvveis ut i konken stakk tilbake til der jeg startet var det brukbar fart i noen hull.  Burde da fortsatt lenger øst  på den linja mot der de andre satt,  men borret heller rundt og litt dypere  uten at det ga noe særlig. Fisket litt i gamle hull  vestover  igjen siste halvtimen, uten det helt store. Ikke særlig lurt valg.   Fikk brukbart med fisk, men burde ha klart  nærmere  200 stk. Sto på greit, men litt for få fisker pr hull i mitt område  gjorde at jeg  endte opp med kun  158 fisker som veide ca 6,3 kg.   Ble nr 3 av 4 deltagere med det.   Moro var det uansett og  tidvis bra bett i dag gjør at det er god trening også.. Odd Henning vant i dag igjen.  Bare å bøye seg i støvet og gratulere. 🙂

10/4       Ny tur til Skumsjøen.

Hadde lovet å ta med jentungen på en fisketur til i år før isen blir borte. Skulle egentlig vært med ei skolevennine, men hun var desverre ikke i form så det ble bare jeg og jentungen. Dro til samme området som i går oppe på Skumsjøen. Fisket akkurat i samme hullene også. Vi skulle jo bare kose oss og  ta noen fisker. Borret ingen nye hull. Bare dyttet isborren ned i noen gamle fra i går. Hun fikk 15 stk i første hullet. Jeg bare tok av fisken og hadde på mygg. Så  tok jeg ca 10 mens hun satt og så på og holdt tellinga..    Så prøvde vi en del hull uten særlig resultat. Ble noen få til på oss hver  . Hun ble litt fort lei og det var en sur vind så  hun begynte å fryse litt. Jeg fisket til vi hadde akkurat 50stk  Vekt 2080 g. Da bestemte vi  oss for å avslutte. Da hadde vi fisket i ca 1 t 45 min.  Fin tur i dag også.

9/4-13   Isfiskekule nr 1   Skumsjøen

Fisketid var fra  kl 17.15- 20.15.  Flott vær med sol  og vindstille.
Fire fiskere til start. Paal, Kenneth, Odd Henning og meg
 Litt synd ikke det kunne være med flere, men vi hadde det moro vi som deltok.
 50 kr i innsats pr pers og " winner takes it all" prinsippet.
 I dag var det Odd Henning som stakk av med hele potten. Gratulerer. 🙂 Godt fisket.
Jeg fikk den litt bitre  fjerdeplassen  av oss fire i dag med 89 fisker som veide 3760g.  Hadde det moro, og det er uansett det aller viktigste.     Brukbart fart i fisken til tider gjorde at det ble en fin tur for alle.  Takk for turen karer. Regner med det blir ei ny kule til helga.

Har ikke blitt så mye fisking som ønsket  utenom konkurranser, men har nå  fått til to turer nå på tampen av sesongen  Mulig det blir flere utover. Vi i GTSFK planlegger noen kuler  på slutten av sesongen. Skal prøve å få blitt med på noen av de.  Legger ut info på forsida når jeg vet tid og sted.  Følg med.

3/4-13      Helsethtjernet.   Fisket etter jobb fra ca kl 1415- 1600.  26 abbor og 5 mort.  Vekt 1590 g. Tregt fiske, men hadde et greit  hull med ca 10 stk i. Mest  smått.

31/3-13   Skrukkelisjøen
    68 stk.   Vekt  2630 g.  Hadde et par ok hull.  Det beste med ca 15 stk. Ellers tregt med 0-4 stk pr hull.  Ble  mange hull i dag.

_____________________________________

29/12-12

Kule på Helsettjernet

Vi var kun 5 ivrige isfiskere som møtte opp ved butikken kl 10.00. Synd at ikke flere kunne ta turen.  Men vi som var der hadde en fin dag på isen.
 Gikk i halvmeterdyp snø de ca 300 meterne ned til vannet  hvor dagens kule skulle avgjøres. Vi byttet på å gå først så det gikk forholdsvis greit.   Vi hadde 50 kr i innsats hver slik at vinneren fikk 250 kr å kose seg med i nyttårshelga.  Vi startet kl 1030 og skulle fiske fram til kl 1400.  Fint å gå på isen kun 10-15 cm snø. Tykkelsen på isen varierte en del og noen steder var den ikke mer enn 8-10 cm.

Har selv vært på Helsettjernet ved et par  anledninger tidligere,  og da tatt det rolig med mat og rolig fiske. Har da fisket til venstre ved sivet der vi kommer ned på isen, og jeg startet og drev der i hele dag også. Burde kanskje benyttet anledningen til å prøve noen nye områder men hadde en runde på 2,5 time  i fjor rundt det meste av vannet uten at jeg syntes noen områder utmerket seg noe spesielt  den gangen Hadde jo  den gangen bare hvit maggot husker jeg ,og fisket var veldig tregt. ( 24 stk )

Ønsket å kjøre litt mer  konkurransepreget form for fiske i dag.  Ville jo  prøve å gjøre mitt beste.  Var jo tross alt ei isfiskekule.  Kjørte på med tafs og mygg,  men  fikk bare 1-2 fisker i hvert hull i nesten hele dag. Borret på ei linje med 2- 3 m mellomrom i starten og hadde vel ca 30 stk etter 1,5 time. Hadde også en del bomhull. Var ikke så mye fisk i området men noe her og der var det jo  Kom over et hull som ga 7 stk i rask rekkefølge .Prøvde mormyska men ingen fler ville ha fjørmyggen .  Borret  meg tilbake og litt innimellom linja  mi og fikk noen her og der. Stort sett fortsatt  en, to eller tre pr hull. Fisket tafs i hele dag. Brukte en Saukko og orange lokkemeitekrok str 14.  Rørte ikke pimpelstikka, men brukte som sagt  litt mormyska innimellom, men fikk ikke mange på det heller.. Satt muligens litt for lenge i hvert hull for de som var der beit med en gang. Burde kanskje borret noe mer.  Siste timen ble det svært dødt og hadde kun 5 stk siste 45 min.  Prøvde også innimellom noen gamle hull uten resultat.  Været var bra med kun noen få kuldegrader Ingen vind,men litt tåke etter hvert som ga  litt yr i lufta innimellom.  Kenneth vant i l kula  suverent med ca 7.5 kg og 150 fisker
Gratulerer   Odd Henning hadde ca 5,5 kg. Cato ca  3,9 kg, jeg hadde ca 3,5 kg ( 3490 g)  ( 62 fisker)   og Kristin hadde ca 1,5 kg.   Takk for en fin  tur  folkens  Kanskje det blir en juletradisjon ? 😀Uansett et fint initiativ og det  var   godt å komme seg ut en tur etter mye innesitting og julemat. Mulig det blir litt fisking  til i nyttårshelga, ellers så er Skrukkelisjøen neste post på programmet 5. januar.

april 2012
Isfiskesesongen er på hell, men har nå fått til to turer denne uka.
Tok en liten tur til Brennsætersjøen på Totenåsen i lodd nr 4 etter jobb denne uka. Fisket fra kl 1645 -1900  Gikk ut omtrent midt på vannet og startet
fisket. Litt
utfordringer med å komme utpå.  Isen var vel så der og er trolig ikke farbar særlig lenger. Fikk ingen ting i de 5 første hullene. Gikk etterhvert nærmere innoset og fant litt fisk her etterhvert.  Fisken sto på  5- 6 m dyp Fikk kun 1-3 pr hull og som vanlig mange hull uten fisk.  Prøvde på grunnere vann, men ingen ting. Gikk over til andre sida og prøvde litt her og fikk en 100 g fisk i et hull her  Fikk til slutt lurt opp 29 stk som veide 2450 g. Største fisk i dag var en ok abbor på 245 g  Synes det var tregt og hadde større forventninger til dette vannet. Blir nok til at jeg prøver til neste vinter for jeg tror vannet bør levere bedre enn dette.

22.04.2012
Etter å ikke å ha fått fisket på lørdag og med forholdvis ferske  larver i kjøleskapet  gikk turen Søndag 22 april til Snertingdal igjen for å prøve Abbortjern. Fjørmyggen må jo brukes opp !!!!   Dette er jo et kjent vann for mange isfiskere.  Vannet ligger jo høyt over havet så jeg tenkte det var ok is her, og det stemte. 45 cm ok is med litt nysnø oppå. Ingen problem å komme utpå  Fisket i tre timer og det var jævlig tregt i dag. Har  vel aldri opplevd noe kanonfiske her tidligere heller så forventninge om noen storfangst var ikke tilstede. Uansett fint å komme seg ut en tur. Mulig det ble siste tur for i år også .  Prøvde  mest på de to plassene jeg vet om det kan stå fisk etter å ha vært her  på to konkurranser tidligere. ( 2010 og 2011)  Fisket tafs hele dagen. ( Saukko med sølvkrok str 14)  Etter tre timer og  ca 45 borrede hull ble resultatet 31 fisker som veide 2780 g
Ok snitt på fisken, men aldri mer enn to fisker pr hull, og en del bomhull ble det. Største fisk i dag ble en på 370 g. Hadde på en som glapp i hullet som muligens også var større. 😠 Dette er vel muligens årets siste inlegg. Skal mye til for at det blir flere isfiske- turer på meg i år. TIME WILL SHOW.  Legger nå det uansett  inn på forsida når det definitivt er slutt for i år.

15 April Langvatnet Snertingdal

LANGVATNET   SNERTINGDAL   15 APRIL

Skulle jo egentlig vært konkurranse på dette vannet i dag, men det var av en eller annen grunn desverre avlyst.  Kenneth og jeg vil ikke helt avslutte isfiskesesongen enda, og dro derfor oppover til Langvatnet i dag. Vi hadde en sterk mistanke om at det var helt ok is her og det stemte. 40 cm  nærmest over hele vannet og helt perfekt.  Helt trygt å ferdes på isen. Så at det var avlyst her er noe underlig, men men avlyst var det, så vi måtte arrangere vår egen private Snertingdalcup i år . Kun Kenneth og meg da som " stilte til start"   i snøværet. Kom vel en 7-8 cm i løpet av dagen.
Gikk ut i nordenden og tok det rolig. Fisket oss rundt stort sett hele vannet i løpet av dagen.   La vel ikke inn noe konkurransepreg over dagen, men vi prøver jo selvsagt å få mest mulig uten å stresse rundt.   Fisket oss langs land bortover og fikk noen her og der. Kun 1-3 pr hull for det meste med en del bomhull innimellom   Begge hadde full kontroll på antall fisk og vi var ganske jevne etter ca 2 timers fiske.Kenneth med 43 stk og jeg med 42 stk .  Kom over et område hvor det ble noe mer fart i  fisken, og da viste Kenneth seg som den beste. Han dro i fra i antall fisk og jeg ble utklasset etterhvert.   Jeg satt også igjen her  alt for lenge  å truget ,mens Kenneth oppsøkte nye områder hvor han traff på litt større fisk.
   Fisket med tafs hele dagen agnet med fjærmygg. Da vi kom tilbake der vi hadde startet var det tid for å veie. Jeg hadde 74 stk som veide 3450 g. Kenneth hadde 119 fisker som veide 6700 g.  MEN en cup går over minst to  stevner så ivrige som vi er så var vi ikke helt ferdige med fisket for dagen. Selv om det var forholdsvis langt utpå dagen dro vi til et lite vann i nærheten for å sjekke isen her, og om mulig prøve litt før vi dro hjem.  Her var det noe dårligere is, men helt ok. Litt vrient å komme utpå, men det gikk helt greit. Fisket bare i ca 45 min på dette vannet , men vi fikk da noen her også. Ikke minst Kenneth som fikk 39 stk  som veide 2,2 kg. Jeg fikk 11 stk som veide 610 g.  Seieren i årets "Snertingdalcup" gikk da i suveren stil  til Kenneth.  Gratulerer og godt fisket
.  🙂

31 MARS 2012

ISFISKETUR TIL NÆRA

Alt av isfiskestevner er jo avlyst. Så hva gjør man da når isfiskefeberen herjer ? Jo man tar en tur til et av Norges beste abborvann og gjør seg mer kjent i nordenden av Næra.  Vi tenkte oss at isen var helt ok her og det stemte. Ikke noe merkbart dårligere enn forrige helg. Mange gamle hull selvsagt,men isen hadde ikke utvidet seg rundt de gamle  hullene på noen måte.
 Kenneth O og jeg  var på plass ute på isen ca kl 1140.   Startet fisket på en plass Kenneth hadde fått bra på forrige helg. Bare strøfisker i dag. 1-4 i hullene og mange hull uten fisk. Odd Henning kom også oppover etterhvert. Fikk en del tips om potensielle plasser av han. Takker.🙂 Skal prøve å legge de inn i "minnet" slik at det forhåpentligvis kan komme til nytte ved en senere andledning. 🤩   Vi  fisket rundt i nordenden på ganske  mange plasser. Fint for meg å bli litt bedre kjent her.  Virket som det er mange plasser hvor det er mulig å finne fisk.
 Idag virket det som om fisken sto forholdsvis dypt. Fikk de fleste på 4-6 m dyp.   Fikk et bra hull utenfor en odde med 21 fisk i rask rekkefølge. Var vel mitt beste hull for dagen.
Fisket for det meste tafs i dag, men brukte pimpel en del også. Var ikke det helt store bettet i dag. De som var i hullene tok raskt,  men det ble  maaaaaange bomhull og som oftest  bare 2-4 fisker i de hullene det var fisk.   Endte opp med 121 fisker som veide 5920 g. Tok det jo rolig i dag da , og koste oss i vårværet. Var vel 3-4 varmegrader i dag,  så isen er like fin i morra for den som vil prøve.  Var en litt småsur nord/østavind vi godt kunne vært foruten, men alt i alt en lærerik og flott tur.  Takk for turen karer. 🙂
Nå blir det isfiskepause for min del fram til påskeaften. Da går turen til Trysil og to dagers fiske, som nok blir avslutningen på  denne sesongen.

MARS 2012

GTSFK KULE  PÅ TOTENÅSEN

Vi var fem fra GTSFK ( Odd Henning, Paal,Kennth,Åge og undertegnede) som møtte opp ved Rema 1000 på Lena for å ta ei lita kule på Totenåsen i dag. Målet var Laupen på Totenåsen i lodd nr 3.
Her var det norgesmestere, nordisk mester og norgescupvinnere i fleng, også meg da.  Må jo være  når anledningen byr seg. Er nok ikke mange dager før isfiskeutstyret må pakkes bort nå gitt.  Vi la 50 kr i potten og kjørte "winner takes it all prinsippet"
VI startet fisket kl 1645 og bestemte av vi skulle avslutte kl 1930. Har aldri fisket her før så som vanlig er spørsmålet. Hvor skal man starte ?  Gikk nå  litt til venstre fra der vi gikk ut og startet fisket. Gikk igjennom det øverste laget så var vel faktisk årets tyngste forhold. Helt ok, men har jo gått på "stuggugølv" i hele vinter så var litt uvant bare. Isen var vel så der. Helt ok, de fleste steder,men holder ikke lenge hvis dette været fortsetter.  Borret meg bortover og rundt en odde, og inn i ei vik. Prøvde litt forskjellig dybder.( 1-4 m ) Ikke et napp etter 20 hull og 45 min. Satt ikke akkurat lenge i hvert hull i dag. Kom etterhvert til andre siden av vika og da til andre sida av der vi gikk ut. Fikk 4 stk i et hull etterhvert på ca 3 meters dyp. Borret en del hull her og fikk 1-3 stk i noen hull, men også mange hull uten fisk Prøvde alt fra 1 m- 4 m . Sto nok litt fisk her i allefall. Fant de fleste på ei linje på i underkant av  3 m  Gikk videre bortover langs land men fikk etterhvert alt for mange bomhull. Ble dypere her ( 4 -6 m) selv om jeg holdt meg på samme linja stort sett  I tillegg begynte isen å bli betraktelig dårligere. 7-8 runder på mora- borret og så smakk igjennom er ikke akkurat det beste på mør våris. Så jeg snudde etterhvert og gikk tilbake. Av to grunner. Ikke et napp og dårligere is. Gikk  tilbake til der jeg hadde fått noen fisker siste timen, og fisket litt i gamle hull og noen nye. Brukte fortsatt tafs, men syntes fisken bare dyttet borti kroken eller bare dro i fjærmyggen.  Gikk da over til mormyska. 0.12 mm milosene og en hvit 4 mm mormyska. Fisken tok dette bedre, men synes jeg måtte holde nærmest helt stille for at den skulle bite. Fisken tok også 1 m over bunn like gjerne som nede ved bunnen. Fikk vel en 10-12 fisker på mormyska siste timen. Hadde også på en på 3-4 hg fisk som glapp rett under hullet. Hadde nok ikke fått kroket den skikkelig. Rett før sola gikk ned ga vi oss kl 1930 og det var på tide å oppsummere dagen. Etter en kort prat om dagens fiske var det tid for veiing. Odd Henning vant kula suverent med over 7 kg, Ikke værst på et lite åsvann Gratulerer.   Vi andre hadde pluss/minus 3 kg. Jeg hadde 34 fisker som veide 2660 g. ( snitt= 78 g) Vi hadde vel fått opp mellom 18 og 19 kg tilsammen. Laupen var et artig vann med fint snitt på fisken. Kanskje vi kan gjøre det til en tradisjon at vi tar ei eftaskule her i uka før påske. Det er plass til flere til neste år.🙂

20 og 22 mars 2012

KORT RAPPORT FRA TO TURER.

20 MARS.  GARSJØEN.  Fisket etter jobb i 1,5 time. Fra kl 1600- 1730
 Brukte tafs. Sepeteus med grønn 14 krok. Fjærmygg  Resultat. 48 abbor. 1740 g  Mye smått.

22 MARS   STEFFENSRUD.  Helt ok å komme seg ut på isen. Isen var helt ok utpå også  Drev bare rett utenfor brygga da.  Testet ut noen nappindikatorer til bruk på Næra i helga. Et ok hull med ca 20 stk  Brukte tafs for det meste og litt mormyska,. Agnet med fjærmygg og pinkies. Resultat. 35 abborer 1710 g. Fisket fra kl 1500-1700.

10 mars 2012

ROLIG TUR TIL TOTENÅSEN

Tok en tur midt på dagen i dag for å slappe av og fiske litt. Hadde fortsatt igjen noen larver etter NM og de måtte jo brukes opp. En fin unnskyldning for å fiske litt.
Tok det rolig i dag og fisket i ca tre timer. Fra ca kl 1230-1530 . Brukte mormyska for det meste, (gull sekskant),  men det  var en liten utfordring med vinden, så tafs ble brukt siste timen. ( rød str 14)  Var  litt småsurt med all vinde spesielt når sola ble borte.
Orket ikke å telle fisken i dag. Veide de til 3973 g Tipper snittet var på ca 70 g.
I morgen er det konkurranse på Steinsfjorden. Lyktes ikke akkurat der i fjor, men får prøve å gjøre det bedre i år. Har gjort klart  to pimpelstikker og tre stikker  med tafs med forskjellige krok-str. Starter med pimpel og håper abboren er i godlune. Trenger erfaring i den type fiske så benytter anledningen til å prøve det fra start  i morgen.  🙃

8 og 9 mars

TO KORTE TURER 8 OG 9 MARS

Tok to turer til Garsjøen etter jobb . Er jo knallvær selv om det blåste en del begge dagene. 😎Hadde håpet de abboren tok pimpel, men fikk ingen på det disse dagene. Prøvde pimpel en del men måtte ty til lokkemeite. Grønn/gul/ rød  krok nr 14 og Saukko begge dager . Hadde igjen noen larver etter NM Fisken sto på 3-4 m dyp. + Fisket fra 1430 -1630 begge dager. 8 mars ble resultatet 54 stk og 2175 g Snitt = 40,2 g
9 mars ble fangsten 58 stk og 1655 g  Lavere snitt i dag En del 10-15 grams fisker. Ble et snitt på. 28.5 g

2 mars 2012

TRENINGSTUR 2 MARS 2012
Tenkte å lade opp til i morgen med litt pimpelfiske. Dro da til Kalvsjø på Lunner
Abboren tok pimpel greit, men synes den ble enda ivrigere når tafsen ble senket ned . Skiftet på med å bruke tafs og pimpel. ( Brum 55mm og grønn/gul trekrok) Hadde to gode hull som ca 60 stk tilsammen Moro var det iallefall. Moro å få trent litt.   Hadde også noen hull med 2-4 stk i så fasiten ble 82  abborer som veide 6480 g   Snitt på 79 gram . Bra snittvekt egentlig selv om potensialet nok er enda større på Kalvsjø. Ble noe rot i stikker så nå er det tid for å knyte opp litt og og ordne litt i sekken samt lade opp til Lag NM i morgen.

22.01.2012

Kort rapport fra de siste to turene

22.01.2012  Røyefiske i Nord-Aurdal.  3 timers fiske i snøvær og vind ga kun frisk luft og støle bein. 30 cm snø og noe overvann på isen. Ikke et napp. Men men godt å være ute.

29.01.2012 Valgte å droppe NC på Hovannet i Froland. Ikke akkurat fristende med 6 timers biltur en vei for mest sannsynlig å havne midt i haugen. Valgte heller en rolig tur til Totenåsen med niste og kakao. Det var jo slik jeg tilbrakte en del helger spesielt på røyefiske før konkurransebasillen angrep meg for ca to år siden. Dro til et lite vann i lodd nr 4 som huser en del abbor. Brukte truger for å komme ned til vannet Ca 1 m snø i skogen og på isen var det nærmere 50 cm med litt overvann. Fikk trent beina og kondisen skikkelig.
Fisket tafs hele dagen med fjærmygg.
  Res 2165 g små abbor 55 stk etter 3,5 times fisking med  innlagt matpause.  Fin og rolig tur. Ikke noe stress  Godt å koble av i en hektisk hverdag med kun fjærmygg som eneste selskap.  Artige skapninger disse rød larvene  Fint vær var det også  Lett snø   Vindstille og 5 blå.

29 desember 2011

Ny tur i dag. Må jo prøve å få fisket litt når man har fri fra jobb. Dro til et vann på Hadeland som jeg har fått greie mengder abbor på før.  Ankom kl 11 og fisket fram til 1430. >Fisken beit ok på tafs med fjærmygg. Den tok pimpel også.  Men trenger mest trening i å få på larver fort nok så det ble mest tafsfiske i dag. Prøvde litt mormyska også, og fisken tok dette ok . Ikke så mange i hvert hull ( 3- 5 stk)  Tok meg  en times runde rundt på vannet med fire borrer som resultat. Dro tilbake til området der jeg fikk fisk den første timen. Her var det bedre og fangsten kunne nok vært bedre hadde jeg borret mer her , og ikke tatt meg den runden . Her var det en del fisk på 3-4 m dyp. Men det er moro å utforske litt for om mulig oppleve at man kan bare sitte å dra opp i 20-30 min. Det er god trening samt moro men litt for lenge mellom hver gang jeg opplever det  😀
Ikke noe voldsomt snitt på fisken idag heller  men fikk 59 stk som veide 2.6 kg.
Da er det nesten tomt for fjærmygg men mulig det holder en tur til i løpet av jula Hvis ikke får man vel ta en tur til Mr Ødegård for å fylle opp agnboksen.
GODT NYTTÅR TIL ALLE.🙃

28 desember 2011

Tok en liten tur opp til Steffensrudtjernet. Fisket i snaue to timer
Flotte forhold på isen og ca 20 cm tykk is.   Testet ut det nye borret mitt som jeg bevilget meg selv til julegave. ( Mora Nova 110 mm  )  Funket bra og skjønner at mange er førnøyd med det.  Kommer nok likevel til å bruke  Rantanen borret mitt for det meste  fram til våren, da isen blir "tråere". Da er Rantanen ikke brukbart.  Huff som jeg strevde på Næra  i år..   Det skal ikke gjenta seg.
Nok om borr og over til abbor  Fisket ble ikke det helt store  men fikk da lurt opp 1.4 kg og 28 stk  Blir vel et snitt på 50 g  Hadde  da en på ca 200 g og en på ca 150 g   Fikk nesten alle på et avgrenset område nært land omtrent midt på vannet på 2-3 m dyp. Brukte tafs og fjærmygg.  Har aldri fisket på Steffensrud på vinteren før, men fant ut at det kunne være artig å prøve i dag, da det var lite snø å vasse i fra veien der jeg parkerte. Mener jeg har hørt at vannet har noen svære " borrer " å by på også. Fin tur og slett ikke umulig jeg prøver det engang senere i vinter.   Været var +4 C og lett regn.  Vindstille også .Ikke værst :)   Flott julevær. Ja ja bedre en 25 blå i allefall   Ikke for det skulle vel hatt noen kuldegrader på de store sjøene som skal arrangere konk utover. Været blir sjelden  perfekt uansett
GOD JUL VIDERE 😲.

Søndag 10.12.2011

En liten rapport fra en tur i nærområdet.
Tok en liten tur opp til Helsethtjernet for å prøve isfiske for første gang på mange måneder.
Isen var ca 10 cm tykk med et lite snølag så det var flotte forhold. Jeg borret meg rundt hele vannet da det var svært så tregt fiske. Fikk maks to pr hull og mange hull uten kontakt med fisk. Brukte først tafs men gikk over til mormyska etterhvert og kontakten med fisk ble noe bedre.  Hadde kun hvit maggot som sikkert ikke er det beste. Brukte en gull wolfram. Resultatet ble svake 24 abborer på 2,5 times fisking. Ikke akkurat noe stor fangst men det var godt å komme ut og se nappindikatoren røre på seg.
Regner med det blir et par turer i romjula
Mulig jeg drar til Steinreien  2 dag jul selv om det er langt å reise  for å fiske mikroabbor på størrelse med en fyrstikkeske.  Men var der på Norgescup  i fjor og vet at det er mulig å få kontakt med noen av den litt større typen også. Ser ut som det blir mildt  og fint vær så  dersom konkurranselysten melder seg er det vel bare å ta en tur