9 juni 2014 Meitecup 1 ESSENTJERNET Totencup i trad- meite.

🤪 11 fiskere hadde tatt turen til Essentjernet i dag. Strålende vær med en lett bris møtte oss når vi kom fram til dette idylliske vannet på inne på Totenåsen. Dette var første stevne i Toten JFF sin meitecup  Neste steven er 10 aug hvor det også er innlagt fylkesmesterskap. Det stevnet er lagt til Lønnsjøen.  Har bare deltatt på et stevne tidligere i trad-meite og det var i 2012 og destinasjonen var også da Essentjernet.

Startet i dag på samme plass som jeg avsluttet sist. Brukte samme stang og snelle som sist. Hadde med meg ei reservestang med kun markkrok og blysøkke. Agn var  "kjøpmark" . Ikke antydning til napp første 20 min. Hadde akkurat tenkt til å stikke lenger sørover da duppen ble borte. Var nok for rask i tilslaget så fisken satt ikke på. Raskt ut igjen og duppen gled under. Denne gangen satt den og en 60 abbor så dagens lys. Fikk 1 til omtrent på samme plass på ca 2 m dyp.Hadde et par napp hvor  jeg ikke fikk kroket fisken. Etterhver ble det helt dødt . Lot etterhvert  duppen drive under ei bjørk som hang utover og her beit det greit i en halvtime. På mange kast var det fisk bort på og beit, men de måtte  få lov til å tygge litt på agnet før tilslaget kunne gjøres. Tok ikke av på noen måte men  hadde greit  fiske her og hadde fått lurt opp  10 stk etter 1,5 time.  Hadde da satt bort tre dupper og 5 kroker. Ligger nok  noen gamle kjærr  uti  der, men det er jo noe hærk og fiske i og rundt dette, men det er jo midt oppi dette abboren står så da blir det til at man fisker der og kalkulerer med en del bunnapp.. Fisken tok like over bunnen når duppen var i ferd med å flate ut. Så ble det etterhvert ganske så tregt. Fikk en av og til etter litt lirking og skifte av taktikk, Brukta da bare bly og krok og fisket på bunnen. Etter 2,5 time var fasisten 16 fisker. Stakk nordover for å hvile plassen litt. Fikk en tett ved land omtrent midt på vannet. Også denne under ei bjørk Hadde på en til men den datt av da jeg skulle heise den opp. Var vondt og trangt å drive her og etter 20 min  prøvde jeg to nye  plasser i nærheten  uten napp Gikk da  tilbake der jeg startet. Fikk lurt opp en til har på duppmeite på i løpet av 20 min  Siste 15 min prøvde jeg litt lenger sørover uten at det ga så mye som et napp. Gikk tilbake til innveing og snakket med Jørgen på tur inn. Hadde kunne fortelle om to fisker og tregt i hans område. Hadde sett at Helge hadde tatt en del rett over meg og jeg tippet at Erik også hadde en del. Han hadde gått rundt på østsiden og jeg så han fikk noen der. Han hadde omtrent som meg etter 1,5 time. Hadde et håp om tredjeplassen, men det skulle vise seg at Lars A som fisket i nærheten av Helge hadde fått bra  så jeg måtte ta til takke med fjerdeplassen i dag. Veide inn 1170 g fordelt på 18 abborer. Ble som sagt nr 4 med det.  Likevel ok fornøyd etter mitt andre meitestevne ,og det er som i alt annet her i livet at man lærer stadig noe nytt. Mulig dette blir det eneste stevnet jeg deltar på i år. Hadde planer om å være med mer, men både FM og NM koliderer med andre ting. Mulig alikevel jeg  får til å dra på FM den 10 august. Er jo ikke helt kjørt i totalcupen men tror at oddsen for at Erik O drar i land dette totalt ligger nærmere 1,75. Outsider er Helge som med en overlegen førsteplass i dag har et fint utgangspunkt. Gratulerer.

RESULTATER FRA DAGENS KONKURRANSE LIGGER UNDER RES TRAD MEITE I VENSTRE MARG

9. jun, 2014

FM Trad- meite 12 aug 2012 Oppland

Da det var meldt fint vær i dag og da jeg hadde fått greie på at fylkesmesterskapet i tradisjonelt meite skulle gå på Essentjern, valgte jeg å rigge opp ei stang og slenge meg med i min første meitekonkurranse. Dette er i all hovedsak en isfiskekonkurranseblogg, men har nå også en undermeny i tradisjonelt meite. Så over til dagens konkurranse.

Sol fra blå himmel og 20 + møtte oss ved ankomst startstedet ved veien ca 15 min gange unna vannet det skulle fiskes på.   Hadde på forhånd rigget opp ei Abu Brilliance 9 fot stang med Shimano snelle og 0,18 mm Damyl Ultra strong. VMC mark-krok Buldo-dupp  og blysøkke.  Kroken ble agnet med "kjøpmark" fra Villmarken.  Startet fisket kl 1100 på ei brygge. Her var det fint å sitte men syntes det var litt for dypt for abborfiske ( 4-6 m) så  etter en halvtime uten napp var det dags for å flytte på seg. Gikk videre langs med land uten resultat. Gikk forbi Lars B , Roar og Erik O  som sto på en liten odde.  Her var det fint å stå, men valgte som sagt å gå litt videre. Jo lengre jeg gikk jo verre var det å ta seg fram. Man måtte være litt " fjellgeit " og klatre over store steiner og snike seg under tette busker for å komme fram langs med land. Fant en liten plass som så fin ut hvor jeg kunne få slengt ut sånn passe greit.   Nå hadde det gått 45 min allerede og posen var tom. Ikke noe napp her heller på de tre første kastene. Begynte å fiske litt mot der Erik O sto og tok noen. Her var det noe siv som stakk opp og midt inni dette sivet sto det noen abborrer. Tok vel en 10-11 stk på en halvtime. Var vel ca 1- 1.5 m dypt her.  Var da iallefall litt liv her. Etterhvert ble det tregere og tregere, men fikk vel 3 stk til den neste halvtimen.  Så ble det helt dødt.  Gikk enda litt videre og nesten i motsatt ende av der vi startet. Her var det myr og lauvskog og mye mygg. SÅ da måtte myggstiften fram. Lurte vel opp 3-4 stk  abborer på den turen, men det var ikke mange steder det var noe fint å stå eller sitte, så jeg valgte å gå tilbake til plassen der jeg hadde fått noen tidligere. Nå hadde plassen hatt ei pause en liten stund så muligens det hadde kommet tilbake litt fisk. Og det stemte. Fikk en 4-5 stk forholdvis kjapt.( Tok vel 20 min da) så det beit ikke akkurat med en gang man fikk marken uti igjen. men men litt fisk var det iallefall. På denne plassen satte jeg fast i siv og kvist 8 ganger i løpet av dagen. Mistet 3 dupper og et vist antall kroker. Men men slik er det når abboren står innimellom sivet.  Siste 40 min var imidlertid  helt dødt og kl 1500 var det hele over. Telte over fisken før jeg gikk bortover mot startstedet. 23 abborer hadde blitt lurt opp. Mye strev for å få fisk synes jeg, men slik er det vel i dette " gamet "  Hadde hørt noe rykter om at Kåre F hadde fått en del nærmere startstedet og det stemte.  Han ( luringen)  hadde sittet på samme stedet hele dagen og fått lurt opp  ca 2,8 kg.   Mmmmm............ 😮 Gratulerer.  🙂  For min egen del ble det en dag over det jeg kunne håpe på etter min første meitekonkurranse Endte faktisk  på 2 plass totalt med 1704 g.  Ble også en andreplass på lag sammen med Roar ( ca 350 g) og Jørgen ( ca 1500 g.) Takk for innsatsen på laget karer) . Lagkonkurransen ble ikke uventet vunnet av Toten JFF Lodd 2 sitt førstelag.  ( Erik O, Kåre F og Helge M) Gratulrer 👍  Synes dette var en artig form for konkurranse selv om det ble noe mer strevsomt en jeg trodde.  Måtte forflytte meg en del, utålmodig som jeg er. Men løsningen er jo heller ikke å sitte på en og samme plass dersom det ikke biter. Gjelder også her det samme som i isfiske at man må lete opp fisken.   Skulle ikke forundre meg om jeg deltar på flere konkurranser i trad-meite i framtida. Til slutt er det på sin plass til å rette en takk til alle i  Toten JFF Lodd nr 2 som arrangerer en slik konkurranse. Trivelige folk alle sammen som  bidrar til at man føler seg velkommen som nybegynner.